Subject: FW: Euroopa Komisjoni lihtsustamise ettepanekud (Omnibus IV): COM(2025)503, COM(2025)504 - tagasiside küsimine
From: "info - MKM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Mon, 7 Jul 2025 11:44:42 +0300

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, June 25, 2025 4:30 PM
To: Risto Jõgi - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Euroopa Komisjoni lihtsustamise ettepanekud (Omnibus IV):
COM(2025)503, COM(2025)504 - tagasiside küsimine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Eesti Kaupmeeste Liidu liikmetelt ei tulnud kahjuks mitte mingisugust
tagasisidet.

Tervitades

Katrin Kuldkepp

Tegevjuhi assistent

Eesti Kaupmeeste Liit

Tel. +372 6201 914

Mob. +372 5350 6825

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

https://kaupmeesteliit.ee/

From: Risto Jõgi - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, June 6, 2025 4:54 PM
Cc: Karl Stern - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >;
Evelin Tõnisson - MKM <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Maanus Urb - MKM <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Euroopa Komisjoni lihtsustamise ettepanekud (Omnibus IV):
COM(2025)503, COM(2025)504 - tagasiside küsimine

Tere,

Euroopa Komisjon esitas 21. mail 2025 lihtsustamispaketi (nn Omnibus IV),
mille eesmärk on vähendada ettevõtjate halduskoormust ja edendada
digipööret ELi siseturul.

Pakett sisaldab muuhulgas ka kahte Euroopa Komisjoni eelnõud (COM(2025)503
<https://single-market-economy.ec.europa.eu/publications/digitalisation-an
d-alignment-common-specifications_en?prefLang=et>  ja
<https://single-market-economy.ec.europa.eu/publications/digitalisation-an
d-alignment-common-specifications_en?prefLang=et> COM(2025)504), mis
näevad ette teatud tootealase info digitaliseerimist ja tehniliste
spetsifikatsioonide lubamist. Esimene viidatud eelnõu puudutab 13
direktiivi ning teine eelnõu 7 ELi määrust.

Kaalume Eesti seisukohtade kujundamist Omnibus IV lihtsustamispaketi osas,
seetõttu palume teie tagasisidet eelnevaga seoses.

Toome välja, et Euroopa Komisjoni ettepanekus on loetletud järgmised
tooterühmad, millele digitaliseerimise ja tehniliste spetsifikatsioonide
muudatused kehtiksid:

*	Välitingimustes kasutatavad müraseadmed (direktiiv 2000/14/EC);
*	transporditavad surveseadmed (direktiiv 2010/35/EU);
*	ohtlike ainete kasutamise piiramine elektri- ja
elektroonikaseadmetes (direktiiv 2011/65/EU);
*	väikelaevad (direktiiv 2013/53/EU);
*	lihtsad surveanumad (direktiiv 2014/29/EU);
*	elektromagnetiline ühilduvus (direktiiv 2014/30/EU);
*	mitteautomaatkaalud (direktiiv 2014/31/EU);
*	mõõtevahendid (direktiiv 2014/32/EU);
*	liftid (direktiiv 2014/33/EU);
*	ATEX-seadmed (direktiiv 2014/34/EU);
*	madalpingeseadmed (direktiiv 2014/35/EU);
*	raadioseadmed (direktiiv 2014/53/EU);
*	surveseadmed (direktiiv 2014/68/EU);
*	laevavarustus (direktiiv 2014/90/EU);
*	köisteed (määrus 2016/424);
*	isikukaitsevahendid (määrus 2016/425);
*	gaasiseadmed (määrus 2016/426);
*	masinad (määrus 2023/1230);
*	akud (määrus 2023/1542);
*	ökodisaini alla kuuluvad tooted (määrus 2024/1781).

Olulisemad muudatused hõlmavad:

*	tootjatele seatakse kohustus esitada vastavusdeklaratsioon
digitaalsel kujul, näiteks QR-koodi või veebilingi kaudu, kaotades seega
vastavusdeklaratsiooni paberkujul esitamise nõude;
*	tootjatel tekib kohustus märkida tootele oma digitaalne kontakt,
mille kaudu hakkab käima kogu suhtlus turujärelevalveasutustega;
*	edaspidi võivad tootjad anda kasutusjuhendi ainult digitaalselt.
Aga see ei ole kohustus – nad võivad soovi korral anda ka paberkandjal.
Juhul kui kasutusjuhend digitaliseeritakse, peab tootja tagama paberkujul
kasutusjuhendi nendele lõpptarbijatele, kes seda soovivad ostu hetkel või
6 kuud pärast ostu. Ohutusalane teave peab siiski endiselt olema esitatud
tootel või paberkandjal, kui see on oluline toote ohutuks kasutamiseks;
*	Euroopa Komisjonile antakse volitus kehtestada tehnilisi
spetsifikatsioone (common specifications) olukordades, kus ELi
harmoneeritud standardid puuduvad või kui neist ei piisa oluliste
tervise-, ohutus- või muude nõuete täitmiseks.

Eesti on varasemalt toetanud tootega kaasasolevate andmete
digitaliseerimist, sealhulgas digitaalse tootepassi kasutuselevõttu.
Leiame, et see aitab vähendada tootega kaasasolevat paberimahtu ning
võimaldab tõhusamalt tagada toodete infonõuete täitmist. Samas peame
oluliseks, et tarbijale hädavajalik info nagu hoiatused, jälgitavusnõuded
ning ohutusjuhendid säiliks füüsilisel kujul. Leiame, et kasutusjuhendi
võib olla digitaalne, kuid tarbijale peab jääma võimalus taotleda seda
tootjalt paberkujul ostu hetkel või tagantjärele.

Eesti on varasemalt toetanud ka Euroopa Komisjonile pädevuse andmist
töötada välja tehnilisi spetsifikatsioone olukordades, kus vajalike ELi
harmoneeritud standardite väljatöötamine ei ole õnnestunud või on jäänud
venima. Oluline on, et tehniliste spetsifikatsioonide tekst erinevates
õigusaktidest oleks samasuguselt sõnastatud.

Palume Teil tutvuda vastavate ettepanekutega ning anda tagasisidet
järgmistele küsimustele:

1.	Kas nõustute Eesti seniste seisukohtadega antud küsimustes?
2.	Millised praktilised takistused või riskid võivad kaasneda
üleminekuga digitaalsetele vastavusdeklaratsioonidele ja
kasutusjuhenditele ning kohustusele suhelda turujärelevalveasutustega
edaspidi üksnes elektroonsel teel?
3.	Toojal on kohustus anda tarbijale kasutusjuhend paberkujul
nõudmisel, kas ostu sooritamise hetkel või 6 kuud tagantjärele. Teie
hinnangul, mis ajaraamis peaks tootja tarbijale tagantjärele
kasutusjuhendit paberkujul pakkuma?
4.	Kas toetate Euroopa Komisjoni volitamist toote tehniliste
spetsifikatsioonide väljatöötamiseks olukordades, kus ELi harmoneeritud
standardit ei ole või ei kata kõiki olulisi ohutusnõudeid? Millised riskid
võivad kaasneda, kui Euroopa Komisjonile selline volitus anda?

Palume saata oma vastused hiljemalt 20.06.2025 aadressile
[email-masked] <mailto:[email-masked]> .

Teie tagasiside on oluline Eesti seisukohtade kujundamisel ELi tasandil.

Lugupidamisega,

	Risto Jõgi
toote ohutuse ja tarbijakaitse nõunik
Ettevõtluskeskkonna ja tööstuse osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372639 7681  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://www.mkm.ee> www.mkm.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn